De Euphony downloadsnelheden zijn aan het zakken

Author Post
rolandje 29-12-2009 20:29

rolandje

Sinds enkele dagen merk ik dat wanneer ik een video-filmpje bekijk (vb van youtube), ik meer en meer last krijg van haperingen: de internetverbinding is te traag. Ik dacht dat ik een verbinding had van 6144 kbps (op de site gemeld als 6Mbps).
Bij een 3-tal testen blijkt dat de downloadsnelheid op 28/12/2009 om 20h00 gemeten wordt aan 1084 kbps, 1096 kbps en 1111 kbps. Dit staat tot geen enkele verhouding tot wat beloofd werd. Ik kan begrijpen dat niet overal een downloadsnelheid bereikt wordt van 6Mbps maar dat Euphony slechts komt tot 1/6 van deze snelheid, is onaanvaardbaar.

Bovendien blijkt dat de gemiddelde downloadsnelheid van maand tot maand slechter wordt. In maart 2009 was dit nog ruim boven de 2000 kbps, deze maand gezakt tot 1400 kbps. (Zie statistieken ispmonitor)

Ik heb verder getest. Een video-klip (mp4 - gecodeerd aan 650 kbps) op de Euphony-server geplaatst. Doen afspelen op de persoonlijke webpagina, resultaat: terug haperingen door onvoldoende een constante stream kunnen leveren.

Ik heb contact genomen met Euphony (geen mail reactie, dus telefoon en wachtliedje...). Oplossing van de 'technieker': men zal een andere technieker sturen om de modem na te zien.

Wordt vervolgd...
WhiteDog 31-12-2009 01:06

WhiteDog

Misschien kan je al is kijken in de modem aan welke snelheid je synchroniseert. Misschien synchroniseet je modem maar aan 3 Mbit en dan ga je daar natuurlijk al nooit bovenuit komen. Dit zouden ze bij de helpdesk natuurlijk ook moeten kunnen nakijken en u gewoon eerlijke info verschaffen zoals:
- hoe ver je van de centrale woont
- aan welke snelheid je synchroniseert

Als je helemaal niet tevreden bent en al langer dan een jaar klant, overweeg dan ook is de overstap naar een andere provider; Keuze genoeg en je kan nog wat geld besparen ook :)

Ik ben ook al enkele keren van ADSL provider gewisseld en heb toen maximum 1 dag zonder internet gezeten.
rolandje 02-01-2010 12:07

rolandje

-modem staat op 6144 kbps
-ver van de centrale? Mijn Line attenuation is 10db up en 20.5 down. Toch niet zo slecht?

Nog altijd aan het wachten op de 'technieker'...
rolandje 05-01-2010 21:12

rolandje

Gisteren 04 januari heeft de consultant van Euphony mij gecontacteerd. Hij ging eens verder navraag doen langs de kant van Euphony.
Vandaag 05 januari: oh wonder, de helpdesk heeft mij zelf gecontacteerd wanneer de technieker kan komen. Dit is nu vastgelegd op 15 januari. Ik zal moeten verlof nemen...
Intussen is mijn downloadsnelhedi gezakt tot 400 à 700 kbps...
Wordt vervolgd...
rolandje 16-01-2010 08:36

rolandje

Nog te vermelden: er zijn straatwerken aan de gang: geen straatverlichting, het is pikkedonker en één van de telefoonkasten steekt voor de helft onder het zand...
Gezien de activiteiten in mijn straat (straatwerken) heb ik deze week (07jan) gebeld naar Belgacom om te informeren naar de staat van de lijn (kabel), ik betaal immers om de 2 maanden het abonnement aan Belgacom voor de lijn. Helpdesk (technische dienst) heb ik onmiddellijk aan de telefoon gekregen. Een zeer vriendelijke heer (uit de Limburg?) had ik aan de lijn, maar het gesprek was zeer eigenaardig. Hij had geen toegang tot de lijn, zei hij. Hij verwonderde zich dat ik wel kon surfen of zelfs bellen. Op zijn lijst was de lijn bij Mobistar! Hij had geen toegang tot de lijn en kon dus niets nazien...
Mobistar? Ik heb nooit een contract getekend met Mobistar. De aansluiting van ons huis met telefoon gebeurde in 1970... en de facturen zijn van Belgacom. Hij stelde voor om naar de klantendienst Belgacom te bellen (met mijn factuur) om dit eens uit te zoeken. Ik zal dat later eens doen (vrijdag de 14/0) als de technieker van Euphony komt.
De downloadsnelheid was op een bepaald ogenblik gezakt tot 400 kpbs en ik heb dan nogmaals een mail gestuurd naar Euphony. Euphony heeft dan geantwoord dat ze dat gingen onderzoeken.
De situatie is nu lichtjes verbeterd; ik kom nu soms tot 1000 kbps. Ik ben wel aan het nadenken om te veranderen, wat zijn de alternatieven: Telenet, Belgacom, EDP, ... maar ik vrees voor de staat van de telefoonkabel in de straat en ben daardoor geneigd naar Telenet te gaan...
Wordt vervolgd
rolandje 16-01-2010 08:51

rolandje

Allerlei testen op mijn binneninstallatie uitgevoerd: testen op eertse contactpunt, afkoppeling van de uitbreiding, testen met de filters, testen met andere PC. Allemaal geen verschil in de downloadsneleheid. Theoretisch kan het altijd aan mijn modem liggen, want ik heb geen 2de modem, maar ik heb toch mijn twijfels...
Vrijdag de 14/01/2010
De technieker van Euphony is geweest! Zijn eerste reactie was: het zal wel uw modem zijn...Hij had een andere modem bij zich. Getest. De downloadsnelheid was dezelfde: amper 1000 kbps. Hij heeft dan de synchronisatiesnelheid van mijn modem verminderd van 6000 kbps naar 4000 kbps. Getest. De downloadsnelheid is niet veranderd. Hij heeft nog 2 telefoontjes gedaan en zijn besluit was: het probleem lag niet bij mijn installatie maar intern bij Euphony. Kon Euphony op 29/12/2009 dit zelf niet checken bij mijn eerste klacht?
Wordt vervolgd...
rolandje 03-02-2010 20:14

rolandje

...
De daarop volgende dagen heb ik niet veel verbetering gezien, maar...
Sinds 01 februari 2010 is de situatie drastisch verbetert: ik heb zojuist enkele testen uitgevoerd:
Behaalde downloadsnelheden:
4778 Kbps op ispmonitor;
5.2 Mbps op speedtest op VUB + zeer goed signaal karakteristiek;
5256 Kbps Broadband Speed Checker.
Besluit: ik ben tevreden nu en indien dit zo blijft, ben ik niet van plan om van provider te verwanderen.
(End story)

Quick Reply

To use this section of the website you must be logged in.
Don't have an account yet? Create one now. It's totally free!